Jak rzucić palenie

Jak rzucić palenie? Krótka opowieść o tym, jak przestać palić

Jak wynika z danych statystycznych coraz mniej Polaków pali papierosy. Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku paliło ponad 45% całej populacji. Obecnie ilość palaczy drastycznie spadła i wynosi około 24%. Bez wątpienia rzucanie palenia nie należy do prostych, głównie ze względu na silnie uzależniającą nikotynę. Jest jednak możliwe, jeśli tylko palacz sam będzie miał silną wolę, żeby coś zmienić w swoim życiu. Jak zatem rzucić palenie?

Dlaczego palimy?

Na pewno popularność papierosów stopniowo maleje z roku na rok. Współczesna moda na zdrowy tryb życia, właściwą dietę i aktywne spędzanie czasu, sprawia, że coraz mniej osób sięga po ten rodzaj używek. A skąd bierze się potrzeba palenia? Z pewnością niektórzy zagłuszają w ten sposób stres, inni znowu palą wyłącznie w towarzystwie. Często ważny jest sam rytuał oraz konkretne czynności związane z paleniem.

Różne oblicza uzależnienia

Przede wszystkim do rzucenia palenia potrzebne są postanowienie i silna wolna palacza. Bez nich proces wychodzenia z nałogu jest niezmiernie trudny w realizacji. Dzieje się tak ze względu na dwoisty rodzaj uzależnienia. Wiele mówi się o głodzie nikotynowym, związanym z przyzwyczajeniem farmakologicznym. Polega ono na konieczności utrzymywania nieustannie odpowiedniego poziomu tej substancji w organizmie, poprzez regularne palenie.

Natomiast drugi rodzaj to uzależnienie behawioralne, czyli związane ze zmianą zachowania palacza, który sięga po papierosy, w konkretnych momentach. Zachowania te nierozłącznie są związane z samym procesem palenia.

Jak rzucić palenie?

Aby rzucić palenie niezbędne jest przezwyciężenie głodu nikotynowego oraz opanowanie związanych z nim skłonności behawioralnych. Istnieje wiele metod, wspierających tę walkę.

Oczywiście najczęściej ludzie sięgają po środki farmakologiczne (tabletki lub gumy) oraz plastry, które pomagają regulować poziom nikotyny, bez konieczności palenia. Dzięki nim można na początek znacząco ograniczyć ilość wypalanych dziennie papierosów, a następnie zrezygnować z nich całkowicie. Niestety, metoda farmakologiczna jest w stanie pomóc wyłącznie z uzależnieniem fizycznym. Nie wyeliminuje odruchów oraz prostej chęci sięgania po papierosa.

Z uzależnieniem psychicznym można próbować radzić sobie podczas terapeutycznych spotkań indywidualnych i grupowych. Do najpopularniejszych sposobów na wspieranie rzucenia palenia należą: metoda pozytywnego wzmocnienia i metoda awersyjna.

Pozytywne wzmocnienie to nic innego, jak utrwalanie wizji dobrych efektów zdrowotnych i społecznych, które daje niepalenie. Z kolei metoda awersyjna opiera się na wytworzeniu silnej niechęci do papierosów, między innymi poprzez wypalenie zbyt dużej ich ilości w krótkim czasie.

Spróbuj rzucić palenie i odetchnij pełną piersią!

Rzucenie palenia ma olbrzymi wpływ na poprawę zdrowia osób uzależnionych od papierosów. Znacząco zmniejsza ryzyko zawałów serca i zachorowań na nowotwory. Oprócz tego poprawia kondycję skóry, zębów oraz sprawia, że znika nieprzyjemny zapach i nieświeży oddech.

Dodatkowo, trzeba pamiętać, że palenie szkodzi również naszemu otoczeniu, w tym najbliższym, którzy stają się biernymi palaczami. Rzucając palenie, dbamy zatem nie tylko o siebie, ale też o wszystkich, których kochamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *